Реклама в условия на криза - Какво е нобходимо да знаете?
От началото на март 2020 година бизнесът в България започна да усеща практическите резултати от мерките във връзка с COVID-19. В такъв момент фирмите гледат на рекламата като нещо, което може да ги издърпа нагоре. Но не осъзнават обаче риска, пред който са изправени. Защото по своята същност рекламата по-скоро мултиплицира моментния им потенциал, отколкото да прибавя стойност механично. Това важи и през другото време, но още повече в криза.
Един от най-успешните американски бизнесмени за всички времена Хенри Форд е казал „Да спреш рекламата за да спестиш пари, е като да си спреш часовника за да спестиш време“. Въпросът тук е не дали Форд е прав, а до колко всеки от нас прилича на него за да може и да действа като него.
Днес имаме конкретна ситуация в нашата страна и в нашите икономически и бизнес измерения.
Групи засегнати
Едните печелят и без реклама заради хипер търсене, другите губят въпреки рекламата поради липса на търсене. А по средата трябва висш пилотаж за да си на печалба. Ето трите сценария, в които може да попадне един бизнес в България днес:
- Печелещи поради обстоятелствата – производители и вносители на дезинфектанти, вносители на храни, малки и големи хранителни магазини, производители на маски за лице и предпазни облекла и преориентиращи се шивашки цехове.
- Губещи поради обстоятелствата – туристически фирми, фирми продаващи екипировка и принадлежности за пътуване, агенции за самолетни билети, ресторанти, разчитащи само на посетители в обекта и други.
- Засегнати – тук влизат всички, които не спадат към горните две групи, но страдат от свития пазар. Това са бизнеси, които искат да реагират на ситуацията.
Рекламно поведение
- Рекламната стратегия на „Печелившите поради обстоятелсвата“ е различна според индустрията. Едни рекламират за престиж и изграждат присъствие в съзнанието на потребителите за след кризата. Други се борят за пазарен дял. А трети, които са много от малките и средни предприятия се задъхват да изпълняват поръчки и са спрели всякаква реклама. В тази група притесненията от грешни рекламни ходове са незначителни и ще ги оставим като приятна математическа задача за вътрешните им отдели, калкулиращи печалбите.
- Третата група на „Засегнатите“ е в най-сложна ситуация. Те не са в подем, нито пред фалит, но усещат свиването на пазара. Все още е широко около врата им и търсят варианти за печелене на клиенти, но не осъзнават, че свиването на пазара (който в България и без това не е много голям в повечето ниши) съкращава и потенциала за краен положителен резултат от предприетите действия. Тук случаите са толкова разнообразни, че е невъзможно да бъдат обхванати в този материал.
И тъй като бизнеса по цял свят се отличава с прагматичност що се отнася до съкращаването на разходите, прилагам едно изследване, касаещо последната рецесия от 2008, цитирано на страниците на Forbes. То показва процента съкращаване на разходите на реклама в САЩ по рекламни канали:
- Вестници – 27%
- Радио реклама – 22%
- Списания – 18%
- Външна реклама – 11%
- Телевизионна реклама – 5%
- Онлайн реклама – 2%
Очевидно оналайн рекламата регистрира най-малък спад и фирмите виждат в нея шанс за успех. Това до голяма степен се дължи на високата измеримост на този канал и степентта на контрол. Но преди да заложите рекламния си бюджет на този канал, трябва да се подготвите.
Резултатът от рекламата е плод на комплексен анализ включващ много фактори. Тестването на изолирани усилия ще даде изкривени резултати и ще обрече на провал кампании, които при подобаваща подготовка биха били успешни.
Предизвикателството
Малкият пазар, ценовата чувствителност на потребителите, корупцията и редица други фактори в годините развиха едни и подтиснаха други качества у българския бизнес. В условията на криза, които идват, обаче едно е сигурно. Ключът към оцеляването и успеха ще се нарича „качество и предприемчивост“. Както преди така и сега ще се намерят спекуланти и играчи на дребно, но кризата ще разтресе здраво басейна на нашия пазар и ще дойде времето на истинските предприемачи, личностите, които историята винаги е предизвиквала в такива моменти. Вярвам, че те са тук между нас и очакват своя шанс.
Източници:
Отворено Писмо Към Българското общество
Здравейте скъпи партньори и приятели!
Искаме да се уверим, че сте здрави и спокойни, искаме да ви кажем, че сме тук и правим всичко необходимо, за да можете да разчитате на нас и занапред.
Моментът е труден за всеки.
България се сблъска с огромно препятствие. Извънредното положение и спазването на карантинните изисквания са предизвикателство както за домакинствата така и за бизнеса. Ние смятаме, че създалата се ситуация ни дава възможност да преоцени приоритетите си, да се научим на уважение към ресурсите и възможностите, които считаме за част от работния процес. Нека използваме възникналата ситуация да отделим време на семейството си, да планираме бъдещето на бизнеса си и професионалния път по който сме поели.
Животът продължава!
Ние сме изпитвали гнева на балкански и световни войни, изпитвали сме гнева на природни бедствия, изпитвали сме чувството на безизходица по време на финансови кризи но винаги сме се връщаме към нормалното и ще продължим да го правим. Създалата се ситуация е тест на нашата морална отговорност, здрав разум, увереност и предприемчивост както към себе си, така и към обществото ни.
Оценката за нашите действия ще остане в историята и Ви призоваваме да направите всичко възможно да сте доволни от нея.
Ние сме с вас!
Веселин Николаев и Екипът на Нова Реклама
Нова Реклама дарява 100бр. предпазни маски и очила на Националното Сдружение на Сираците в България
Източник: pleven.utre.bg